Od czasu wejścia w życie RODO, świat internetowych usług doświadczył prawdziwej rewolucji. Wśród przedsiębiorców RODO wywoływało nie mniejszy strach niż epidemia wirusa COVID19.
Skupmy się jednak na usługach online.
Wprowadzenie RODO zmusiło wszystkie witryny internetowe do podjęcia działań mających na celu zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności. Te przepisy ewoluują, proces modyfikacji nie zwalnia tempa. Ostatnią nowością jest Consent Mode czyli tryb zgody na pliki cookies, który stanowi innowacyjną metodę informowania użytkowników o plikach cookie na stronach internetowych.
Ale czym dokładnie jest Consent Mode?
Consent Mode (czyli tryb zgody na pliki cookies) pozwala użytkownikom wybierać preferowane typy plików cookie, na których użycie wyrażają zgodę. Niezbędne pliki cookie, zapewniające poprawne działanie strony, są aktywowane automatycznie, natomiast użytkownik musi wyrazić zgodę na pliki cookie związane z marketingiem, analizą czy wydajnością przed ich uruchomieniem.
Przykład okna wyboru zgód na pliki cookies.
Dlaczego to jest istotne dla Twojej witryny?
Wdrożenie Consent Mode czyli wspomnianego trybu zgody na pliki cookies, jest obowiązkowe dla witryn gromadzących dane, zwłaszcza w kontekście platform takich jak Google Ads, GA4 czy Facebook Ads, oraz w celach statystycznych i reklamowych. Brak wdrożonego trybu zgody może skutkować konsekwencjami finansowymi za naruszenie RODO, oraz zablokowaniem kampanii reklamowych przez Google.
UWAGA - nowe regulacje Google!
Google oficjalnie poinformowało, że od 6 marca 2024 r. strony www bez poprawnie wdrożonego trybu zgody „consent mode v2” nie będą mogły zbierać danych do Remarketingu, natomiast od początku 2025 r. nie będą mogły zbierać informacji o konwersjach.
I nie, zwykłe okienko akceptacji Cookies jakie ma wiele stron, to nie jest tryb zgody czyli "consent mode". Co więcej - nie jest ono zgodne z obecnymi wymogami Google i przepisami RODO.
Innymi słowy, jeśli chcesz, aby Twoja strona www była zgodna z przepisami, musisz zmienić sposób akceptacji i zbierania danych Twoich klientów.
Ale nie martw się! Istnieje pozytywny bohater tej historii: Cookiebot CMP.
Nasza agencja postanowiła podjąć współpracę z tą wiodącą na świecie platformą do zarządzania zgodami, aby zapewnić Ci najlepsze narzędzie do przechwytywania, monitorowania i zarządzania zgodą na Twojej stronie internetowej.
Nasza agencja uzyskała oficjalny status
Partnera Cookiebot CMP by Usercentrics
Jak działa Cookiebot?
Po pierwszym wejściu na stronę zawierającą pliki cookies, użytkownik zobaczy komunikat, który umożliwi mu zaznaczenie preferowanych typów ciasteczek, na których zapisywanie wyraża zgodę.
Czym dokładnie jest Cookiebot CMP i jakie są jego super moce?
Cookiebot CMP to narzędzie do pełnej kontroli nad plikami cookie i skryptami śledzącymi.
Automatyczny skaner Cookiebot CMP co miesiąc sprawdzi Twoją witrynę, identyfikując pliki cookie i technologie śledzenia oraz kategoryzując je. Zablokuje je automatycznie, dopóki odwiedzający nie wyrażą na nie zgody.
Ale to nie wszystko! Cookiebot CMP posiada kilka supermocy! Na przykład, ma możliwość mierzenia konwersji nawet przy braku zgody na pliki cookies poprzez wysyłanie tzw. sygnałów Google. Dzięki Consent Mode, możemy śledzić konwersje z reklam nawet w przypadku, gdy użytkownik nie wyraził zgody na pliki cookies typu "3rd party" (reklamowe, statystyczne). Dane pochodzące z Sygnałów Google są anonimowe, co zapewnia zgodność z RODO.
Na podstawie sygnałów dotyczących zgody możemy stosować modelowanie konwersji, aby odzyskać informacje o konwersjach utraconych z powodu braku zgody użytkowników i wypełnić luki pomiarowe.
Jak działa modelowanie behawioralne w Google Ads?
Aby zniwelować braki informacyjne wynikające z braku zgody na ciasteczka, Google wykorzystuje modelowanie danych wspomagane sztuczną inteligencją. Dane są gromadzone jedynie od użytkowników, którzy wyrazili zgodę na śledzenie ich aktywności. Na podstawie tych informacji zaawansowane algorytmy AI są w stanie przewidywać zachowania oraz konwersje innych odwiedzających Twoją witrynę internetową.
Dzięki temu, mimo braku zgód użytkowników na ciasteczka, można nadal targetować i analizować kampanie Google Ads. Należy jednak pamiętać, że opieramy się wówczas o dane szacunkowe, które nie zastąpią w pełni rzeczywistych danych.
Żródło: materiały firmy Google
Inne supermoce Cookiebot'a to między innymi:
Wiarygodne zbieranie zgód: Rozpocznij szybkie gromadzenie zgód na swojej stronie internetowej, zapewniając użytkownikom zrozumienie, w jaki sposób są gromadzone ich dane i w jakim celu.
Bezpieczne przechowywanie i monitorowanie zgód: Zapewnij ciągłą zgodność z zasadami ochrony prywatności dzięki raportom Cookiebot dotyczącym plików cookie i panelowi zgód. Zgoda jest przechowywana przez okres do 12 miesięcy, a dzienniki zgód są dostępne do celów audytu lub na wniosek użytkownika o dostęp do jego danych.
Nawet jeśli dotychczas unikałeś "ciasteczek" - czas zaprzyjaźnić się z nimi! Bo tak naprawdę, ciasteczka rządzą światem online, a ich zrozumienie i prawidłowe wykorzystanie może zapewnić Ci nie tylko zgodność z RODO, ale także skuteczniejsze działania marketingowe!
Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem trybu zgody na pliki cookies (consent mode) na Twojej stronie www to skontaktuj się z nami.
Przeprowadzimy cały proces wdrożenia za Ciebie.